Życiorys Dantyszka
Jan Dantyszek, miedzioryt, frontspis
z "Poemata et Hymni" ed. J. Gottl. Boehme, Wrocław
1764, zbiory BN sygn. G. 13.884 |
Jan Dantyszek urodził
się 1 listopada 1485 roku w Gdańsku, w rodzinie mieszczańskiej. Jego ojcem
był piwowar i kupiec gdański Johannes Flachsbinder (+przed 1532), matką -
Krystyna Schultze (+1539). Dziadek Dantyszka pochodził z osiadłej w Prusach
dolnoniemieckiej rodziny von Höfen. Zrujnowany po wojnie trzynastoletniej,
osiadł w Gdańsku jako powroźnik. Stąd używany później w rodzinie przydomek
Flachsbinder. Dantyszek miał dwóch młodszych braci - Bernarda i Jerzego,
oraz cztery siostry (trzy znane z imienia: Katarzynę, Urszulę i Annę).
Nazwisko, a właściwie
przydomek "Dantyszek" jest spolszczeniem łacińskiego słowa Dantiscus - Gdańszczanin.
Nazwisko Ioannes Dantiscus jest, obok Ioannes de Curiis (co jest dosłownym
tłumaczeniem Johannes von Höfen na łacinę) formą najczęściej używaną przez
Dantyszka zanim został biskupem. Z rzadka używa Dantyszek niemieckiej formy
von Höfen i przydomka Flachsbinder, tego ostatniego także w tłumaczeniu
greckim Linodesmon . Spolszczenie Dantyszek, które funkcjonuje w polskiej
literaturze naukowej jako podstawowa forma nazwiska, spotkałam w rękopisach
współczesnych Dantyszkowi tylko raz. Sam Dantyszek z całą pewnością go nie
używał. Z domu był niemieckojęzyczny, znane są teksty jego autorstwa w językach
łacińskim i niemieckim.
Jan Dantyszek, profil w prawo, litografia,
Oziembłowski, Wilno 1853, zbiory BN sygn. G. 6029 G.6732
|
Dantyszek ukończył szkołę parafialną w Grudziądzu.
Na przełomie lat 1499 i 1500 studiował na Uniwersytecie Gryfijskim (Greifswald).
W latach 1500-1503 (z przerwami) studiował na Akademii Krakowskiej, gdzie,
złożywszy egzaminy w zakresie trivium, uzyskał bakalaureat. W Krakowie jego
nauczycielem był Paweł z Krosna. W listopadzie 1505 roku Dantyszek otrzymał
od Aleksandra Jagiellończyka zasiłek na dalsze studia we Włoszech. Podróżował
z Gdańska przez Danię, Francję i Niemcy do Wenecji, a stamtąd - uznając
najwyraźniej praktyczne doświadczenie za najlepszy uniwersytet - drogą morską
przez Korfu, Peloponez, Kretę, Rodos i Cypr do Jaffy. Następnie odbył pielgrzymkę
do Ziemi Świętej; podczas której dotarł do granic Arabii. W drodze powrotnej
zwiedził Sycylię, Neapol, Kampanię i Rzym. Powrócił na dwór Zygmunta Starego
w lutym 1507.
Już podczas studiów, około roku 1500 rozpoczął
Dantyszek karierę dworską. W 1504 roku jest pisarzem królewskim. W latach
1507-1515 jako referent do spraw pruskich na dworze Zygmunta Starego posłuje
do miast pruskich i na sejmiki pruskie.
W roku 1515 towarzyszy
królowi na zjazd preszbursko - wiedeński. W czasie zjazdu zostaje sekretarzem
poselstwa polskiego na dworze cesarskim. Od tego momentu prawie nieprzerwanie
do 1532 roku trwa jego kariera dyplomatyczna. W jej trakcie Dantyszek posłuje
na dwory cesarzy Maksymiliana i Karola V, króla Czech i Węgier a następnie
króla rzymskiego arcyksięcia Ferdynanda, króla Anglii Henryka VIII, księcia
saskiego Jerzego, księżnej Małgorzaty regentki Niderlandów i wygnanego króla
duńskiego Chrystiana II. Jego wysoko ceniona przez polski dwór królewski
a także przez dwór cesarski działalność dyplomatyczna dotyczy istotnych
punktów polityki zagranicznej króla Zygmunta Starego, przede wszystkim spraw
tureckich, stosunków polsko - krzyżackich, małżeństw króla i jego dzieci,
wreszcie włoskiego dziedzictwa królowej Bony - słynnych sum neapolitańskich
- najpierw legatu królowej neapolitańskiej Joanny IV na rzecz Izabeli Aragońskiej,
a następnie spadku po Izabeli Aragońskiej. Dantyszek na dobre wraca do Polski
w 1532 roku. Ostatnim epizodem jego kariery dyplomatycznej jest odbyte w
1538 roku wraz z Januszem Latalskim poselstwo do króla rzymskiego Ferdynanda
Habsburga w sprawie małżeństwa Zygmunta Augusta z Elżbietą Habsburżanką.
Podczas sprawowania funkcji oficjalnych nawiązał
Dantyszek rozległe kontakty w świecie nauki i kultury renesansowej Europy.
Jego zamiłowanie do zabaw znane jest już z okresu krakowskiego, kiedy to
założył wraz z przyjaciółmi towarzystwo opilców i oźralców (bibones et comedones).
Nawiązywanie osobistych stosunków z możnymi ówczesnego świata uważał, chyba
słusznie, za jedno z ważniejszych zadań dyplomaty, łączył więc chętnie działalność
dyplomatyczną z bogatym życiem towarzyskim. Długo po powrocie Dantyszka do
kraju trwają przyjaźnie, zawarte w latach podróży dyplomatycznych, np. z Erazmem
z Rotterdamu, Ferdynandem Cortézem, dyplomatami w służbie cesarskiej Cornelisem
De Schepperem i Zygmuntem Herbersteinem, kanclerzem Chrystiana II Godschalkiem
Eriksenem, humanistą hiszpańskim Alonso Valdesem, filologami takimi jak Jan
van den Campen, Lazaro Bonamico, Conrad Goclenius, geografem i astronomem
Gemmą Frisiusem, poetą niemieckim Heliusem Eobanem Hessusem, bankierem Antonim
Fuggerem, faktorami banku Welzerów Albrechtem Cuonem, Hieronimem Sailerem
i Heinrichem Ehingerem, i z wieloma innymi osobistościami, należącymi do
ówczesnej elity politycznej, kulturalnej i ekonomicznej. Przyjaźnie te przez
wiele lat podtrzymywane są listownie. Lista znanych obecnie korespondentów
Dantyszka liczy około 350 nazwisk.
Dantyszek był cenionym przez
swoich współczesnych poetą neołacińskim. Twórczością poetycką zajmował się
już w czasie studiów. W roku 1517 został uwieńczony przez cesarza Maksymiliana
wawrzynem poetyckim. Przez całe życie uprawiał różne gatunki poezji - pisał
epigramaty, elegie, epitalamia, sylwy, poematy okolicznościowe, epitafia.
Pod koniec życia Dantyszka ukazał się drukiem zbiór hymnów religijnych jego
autorstwa. W jego wierszach, podobnie jak w korespondencji, pojawiają się
różnorodne wątki tematyczne - życie dworskie, erotyka, polityka, historia,
mitologia, wątki autobiograficzne, wreszcie teologia. Z prozy jego pióra,
pomijając korespondencję, dokumenty i mowy poselskie, znane są jedynie relacja
z bitwy pod Obertynem , oraz napisana jako wstęp do katechizmu, mającego
obowiązywać w diecezji warmińskiej broszura Explanatio de christiana fide
.
Jan Dantyszek, szkoła niem., koniec
XVI w., zbiory Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, nr inw. 1985, nr dz.
290/I
|
W nagrodę za swoją działalność dyplomatyczną
otrzymywał Dantyszek beneficja kościelne: w 1521 roku probostwo w Gołąbiu,
w 1523 roku probostwo kościoła Najświętszej Marii Panny w Gdańsku, w 1529
roku uzyskał kanonię chełmińską, w 1530 roku - biskupstwo chełmińskie, wreszcie
w 1537 roku został biskupem warmińskim. Na tym urzędzie pozostał do śmierci
w roku 1548.
Jakkolwiek Dantyszek
utrzymywał kontakty z twórcami i sympatykami reform kościelnych - korespondował
z Filipem Melanchthonem, znał osobiście Lutra, przyjaźnił się, jak już wspomniano,
z Erazmem z Rotterdamu - jednakże podczas sprawowania urzędów kościelnych
w Prusach ostro przeciwdziałał szerzeniu się reformacji.
Będąc jako biskup
chełmiński członkiem, a następnie jako biskup warmiński - przewodniczącym
Rady Pruskiej, angażował się przede wszystkim w lokalną politykę oraz pośredniczył
w kontaktach Rady z dworem Zygmunta Starego. Utrzymywał też ożywione stosunki
z dworem księcia Pruskiego Albrechta Hohenzollerna. Kopie fragmentów korespondencji,
otrzymywanej przez Dantyszka z całej Europy, załączane przez niego do listów
do Albrechta, bywały dla księcia źródłem informacji o bieżących wydarzeniach
politycznych.
Medal z podobizną Dantyszka z 1529r.
wykonany przez Christopha Weiditza, awers
|
Dantyszek jako biskup
chełmiński i warmiński dbał także o rozwój oświaty w swoich diecezjach. Skutecznie
patronował restytucji podupadłej szkoły w Chełmnie jako nowej, katolickiej
szkoły humanistycznej, mającej swoim wysokim poziomem sprostać konkurencyjnym
szkołom protestanckim . Z Lidzbarka Warmińskiego uczynił centrum nauki i
kultury. Założył bibliotekę biskupią, kolekcjonował dzieła sztuki (obrazy,
rzeźby, piękne i cenne przedmioty użytkowe), utrzymywał na dworze biskupim
artystów (np. malarza H. Heffnera), wspomagał edycje utworów swoich przyjaciół
(np. Jana van Campen). Fundował także zagraniczne stypendia naukowe dla
zdolnej młodzieży (np. Eustachy Knobelsdorf, Stanisław Aichler).
W podróżach dyplomatycznych
Dantyszka jako członkowie orszaku poselskiego brali udział jego bracia Jerzy
i Bernard. W okresie sprawowania godności biskupich opiekował się Dantyszek
swoimi kuzynami (Kaspar i Jan Hannow, Jan Lemann, Jan de Curiis Hartowski),
łożąc na ich wykształcenie. Jako najstarszy syn był Dantyszek
Medal z podobizną Dantyszka z 1529r.
wykonany przez Christopha Weiditza, rewers
|
fundatorem pomnika nagrobnego matki.
Podczas pobytu w Hiszpanii
(1519, 1522-23, 1524-29) Dantyszek założył w Valladolid nieformalną rodzinę
- związał się z Isabel Delgada, z którą miał córkę Juanę Dantisca (1527-
po 1592) i syna Juana (1529 - ~ 1531). Przez kilka lat po urodzeniu się dzieci
Dantyszek opiekował się nimi i matką za pośrednictwem przyjaciół. Później,
w wyniku rozmaitych nieporozumień kontakty zostały zerwane. Spośród kilkanaściorga
dzieci Juany Dantisca czterej synowie zaliczają się do grona wybitnych hiszpańskich
humanistów: Antonio Gracián był zaufanym sekretarzem i bibliotekarzem królewskim
Filipa II; Jeronimo Gracián był teologiem, pisarzem mistycznym, reformatorem
zakonu Karmelitów i spowiednikiem świętej Teresy z Avila; Lucas Gracián
jako pisarz zasłużył się dla literatury hiszpańskiej adaptacją Il Cortigiano
Giovanniego della Casa (El Galateo Espanol), był także nadwornym kapelanem
i notariuszem królewskim; Thomas Gracián był sekretarzem królewskim i tłumaczem
z języka francuskiego.
Dantyszek zmarł w Lidzbarku Warmińskim
27 października 1548 roku. Najprawdopodobniej nie pozostawił testamentu,
a z zachowanych dokumentów wynika, że jego majątek podzieliło między siebie
jego rodzeństwo w Prusach i kapituła warmińska.
Anna Skolimowska
|