KONSPEKT SZCZEGÓŁOWY HISTORII AZJI
Azja nie
istnieje jako rzeczywistość historyczna, jest konwencją geograficzną związaną
z bardzo dawną tradycją zrodzoną w kręgu Morza Śródziemnego. Dominacja
europejska w XIX-XX wieku nadała temu pojęciu pozory rzeczywistości. W
efekcie jest ono w powszechnym użyciu we wszystkich dziedzinach nauki oraz
polityki. Także w świadomości potocznej w Polsce Azja występuje jako zjawisko
nie wymagające precyzyjnych określeń. To co się określa jako dzieje Azji
bywa na ogół sumą mniej lub bardziej udanych kompilacji historii wielkich
krajów, regionów czy subkontynentów. Jest to zapewne powód, dla którego
nie napisano dotąd "Historii Azji". W naszym ujęciu będziemy mówić o Azji
w najbardziej potocznym rozumieniu. Oznacza to zajęcie się tymi cywilizacjami,
które można określić przez wykluczenie. W różnych okresach czasu można
wskazać na cywilizacje, które pozostaną poza zasięgiem zainteresowania.
Będzie to w epoce współczesnej Rosja i Europa, aczkolwiek oba pojęcia też
są dalekie od precyzji a granice przestrzenne budzą spory. W dawniejszych
czasach odrębnym światem będzie Śródziemnomorze, którego wschodnia granica
jest oczywiście zmienna i dyskusyjna. "Historia Azji" będzie więc próbą
relacji o kilku cywilizacjach, które w ciągu ponad 4000 lat istniały na
wschód od dzisiejszej Europy. Będzie też próbą określenia związków między
tymi cywilizacjami.
Wstęp
Azja jako możliwy podmiot historii.
Próba zajęcia stanowiska w sprawie dziejów Azji, jako historii wielu cywilizacji,
czy kręgów kulturowych, w przestrzeni tylko w części zdefiniowanej geograficznie.
Azja a Europa, granice i związki. Euroazja. Przedstawienie azjatyckiego
i europejskiego stanowiska wobec dziejów i wobec miejsca historii w różnych
kulturach. Założenia metodologiczne, dzieje kultur i ich związków a problem
odrębności cywilizacji. Sposób ujęcia i prezentacji. Stanowisko wobec nierównoczesności
dziejów. Konflikt czy współistnienie cywilizacji tworzących Azję. Azja
jako fenomen a świat globalny, problematyka świadomości cywilizacyjnej
i rozwoju. Stan debaty nad dziejami cywilizacji w Azji.
Podstawy bibliograficzne.
Zakres udziału zespołu autorskiego.
Część I: Powstawanie wielkich cywilizacji
Wschodu.
1. Prahistoria. Cechy specyficzne
i powszechne procesu osiadłości. Zagadnienie etnogenezy a stosunki ekologiczne
w różnych regionach. Czynniki ekologiczne formowania się pierwszych skupisk
ludności rolniczej a działalność pasterska. Charakterystyka przenikania
się kultur kamienia imetalu. Nierównomierność występowania zjawisk, odrębność
chronologii. - Uwarunkowania osiadłości w regionach Mezopotamii,
Anatolii i Syrii. - Klimatyczne i ekologiczne uwarunkowania osadnictwa
w Chinach - kontrast między Północą i Południem, najstarsze formy cywilizacyjne
w dorzeczu rzeki Żółtej. - Indie "przedcywilizacyjne", związki z
Dwurzeczem Mezopotamskim. - Zasiedlanie Archipelagu Japońskiego.
Zmiany klimatyczne. Okres jomon (neolit) trwa do 400 p. Chr.
- Klimatyczne i ekologiczne uwarunkowania
osadnictwa w regionach tropikalnych: Indochiny i
Insulindia.
2. Najstarsze formy cywilizacji w
dorzeczach (Mezopotamia, Dolina Indusu, Huang Ho) Powstanie miast i państw,
praw i pism. Pierwsze systemy religijne.
- Sumer, Akkad, Babilonia,
Asyria .
- Mohendżo Daro/Harappa, Ariowie
w Pendżabie, problem genezy i charakterystyka cywilizacji.
- Chiny: dynastie Xia i Shang, państwo
Zhou, powstanie władzy centralnej, starożytne imperia, relacja
centrum-peryferie, powstanie pisma,
formy religijności.
3. Inne ośrodki cywilizacyjne. Przegląd
organizacji społecznych i form gospodarowania.
- "Pogranicze" wschodniego Śródziemnomorza
do VI w. p. Chr.
- Wspólnota pierwotna, hordy zbieracko-myśliwskie,
kultura ceramiczna (wzory sznurowe), epoka kamienna w Japonii (XII- ok.
IV w. przed Chr.).
- Społeczeństwa wysp i mórz Południowo-wschodniej
Azji.
4. Najdawniejsze społeczeństwa i
gospodarki w epoce żelaza (do I tysiąclecia przed Chr.).
- Okres klasyczny w Chinach - dynastia
Zhou - relacja między władzą świecką a religijną, powstanie paradygmatu
interpretowania świata - trójca: niebo, ziemia, człowiek; konfucjanizm
- siła scalająca społeczeństwo.
- Chiny, konfucjanizm "imperialny",
konsolidacja państwa, model władzy centralnej, relacja między centrum a
peryferiami.
- Japonia, pierwsze federacje plemienne
(stopniowy podział klasowy), rozwój rolnictwa, kultura metalu (żelazo pojawia
się w I w. przed Chr.-II/III w. po Chr.).
- Okres yayoi (400 p. Chr.-250 po.Chr.).
Migracje, wprowadzenie rolnictwa, wpływy chińskie przenikające z Płw. Koreańskiego
- Pojawienie się gospodarki rolniczej
w płd. Mandżurii i na Płw. Koreańskim; epoka metalu kultura megalityczna
- wpływy syberyjskie i północnochińskie; etnogeneza Koreańczyków, kontakty
z Arch.
Japońskim; powstanie pierwszych
państw plemiennych; kolonie chińskie dyn Han na północy Płw. Koreańskiego.
- Kurukszetra, Doab; państwa środkowego
Gangesu.
- Modele państw, wzory życia społecznego:
geneza systemu warnowo-kastowego w Indiach, sakralna natura władzy w Japonii,
powiązanie władzy świeckiej z religijną, państwa południowoarabskie w I
tysiącleciu.
- Późniejsze występowanie
żelaza na terytoriach północnych. Pasterstwo i zbieractwo.
- Ruchy ludności i formy państwowe
w strefie południowo-wschodniej kontynentu i na wyspach. Związki z regionem
Pacyfiku.
5. Starożytne imperia, ośrodki ekspansji
i systemy władzy.
- Imperium Achemenidów od VII do
IV w. p. Chr.
- Państwo Partów, Persja Sasanidów.
- Chiny: zagadnienie ciągłości kulturowej
od Han do Tang. Epoka Trzech Królestw.
- Hiung-nu i kaganaty tureckie.
- Indie: imperium scentralizowane
a imperium zwierzchnie, (Magadha, Mauriowie, Kuszanowie, Guptowie).
- Modele "własne" i wzory przyniesione,
procesy kolonizacyjne, relacje społeczeństw osiadłych i plemiennych:
Indie i Chiny. Wpływ ekspansji zewnętrznej.
- Różne modele relacji
religii i władzy.
- Rola lokalizacji na szlakach wielkiej
wymiany: Arabia Felix między Indiami a Śródziemnomorzem; oazy między stepem
a pustynią: "Azja Środkowa" na szlaku między Imperium Rzymskim a Chinami.
6. Zagadnienie ciągłości lub braku
kontynuacji po najstarszych cywilizacjach.
- Przejście od kultury yayoi do
kofun w Japonii. Japonia w orbicie chińskiej, Yamai i Yamato.
Przejście do supremacji rodu cesarskiego.
- Indie "klasyczne". W jakim stopniu
kolejne państwa, kultury czy fazy cywilizacji w Indiach układają się w
ciąg logiczny, o ile występuje ciągłość epoki Guptów w stosunku do Mauriów?
- Synteza kultur między światem
helleńskim a Indiami.
- Ciągłość rozwoju społeczeństw
"stepowych".
- Brak kontynuacji systemu władzy,
Arabia Południowa a cywilizacja arabska okresu dżahiliji (ok. 500-622),
upadek państw południowoarabskich.
7. Specyfika" starożytności" Wschodu,
rozpiętość chronologiczna. Wielkie Kręgi cywilizacyjne w I tysiącleciu
przed Chr. Epoki klasyczne. Ciąg dalszy dziejów i poszerzenie zasięgu oddziaływania
cywilizacji.
- Odrębność genezy cywilizacji a
migracje ludzkie i kontakty dwustronne.
- Nierównoczesność ewolucji form
społecznych i organizacji państwowych.
- Odrębność rozwoju technik wytwarzania,
systemów gromadzenia i przekazywania informacji.
- Istota cywilizacji. Zagadnienie
upadku i kontynuacji.
Część II: Formowanie się "azjatyckiego"
systemu światowego (mniej więcej od IV do XII wieku).
1. Próba określenia potencjału demograficznego.
Migracje ludzkie i religie uniwersalne.
- proces rozprzestrzeniania się
buddyzmu.
- Japonia staje się państwem buddyjskim.
- W Chinach ten okres (III-IX w.)
charakteryzuje rozbicie polityczne, wpływy zewnętrzne, dynastie niechińskie,
pojawienie się buddyzmu, buddyzm a państwo.
- Pytanie więc: w jakim stopniu
Chiny mogły stać się centrum kreującym świat?
- Dlaczego nie Indie?
- Pojawienie się islamu, rozwój
państwowości opartej na zasadach islamu na Półwyspie Arabskim.
2. Mapa państw w Azji i zasięg ich
wzajemnych relacji.
- Od federacji plemiennej do scentralizowanego
"państwa prawnego" w Japonii (ritsuryo - okres
klasyczny); upadek ritsuryo - proces
"cywilnej" feudalizacji - wzrost znaczenia wojowników.
- Japonia państwem poddanym Chinom
(607-838).
- W Korei państwa plemienne przekształcają
się w państwa scentralizowane, rola kolonii chińskich.
- Tangowie w Chinach, drugi okres
klasyczny, reinterpretacja klasyków, załamanie się społeczeństwa
arystokratycznego, wielokulturowość.
- Sungowie, neokonfucjanizm i początki
niechińskich rządów w Chinach.
- Tybet. Zjednoczenie i ekspansja
VII-IX w.
- Sąsiedzi Chin, obszar ekspansji
i źródła agresji: Koryo, Liao, Annam, Nan Czao.
- Powstrzymanie ekspansji chińskiej
w Azji Środkowej w VIII w.
- Indie Północne i Południowe w
VII-XII w.. Ewolucja typów państw, charakterystyka "imperiów", rola państwa
"zwierzchniego".
- Thalasokracje? ekspansja Ćolów,
inne przykłady ekspansji zamorskich.
- Formacje państwowe Azji Pd-Wsch
(Funan, Czenla, Czampa, Mataram) i wykształcenie się
koncepcji "imperialnych" (Śriwidżaja,
Angkor).
- Państwo muzułmańskie powstałe
w wyniku podboju, poszerzenie na Bliski Wschód i Afrykę.
- Kalifat Abbasydów.
- Formacje państwowe północno-wschodniej
Euroazji.
3. Drogi handlu, szlaki komunikacji,
przepływy informacji.
- Połączenie lądowych i morskich
szlaków w jeden system komunikacji, zakres wpływu wielkich
jednostek państwowych i ekonomicznych
(Bizancjum, Chiny).
- Buddyzm, taoizm, konfucjanizm
z Chin, wraz z pismem, przechodzą z Chin do Korei a dalej do
Japonii.
- Japonia ostatnim przystankiem
szlaku Bizancjum-Chiny.
- "Bliski Wschód"/Lewant jako element
systemu gospodarczego świata "średniowiecznego", strefa
pośredniczenia między Azją a Europą.
- Wpływ ewolucji dróg wielkiego
handlu na formowanie struktur państwowych Indochin i Insulindii.
- Rola systemu szlaków Północ-Południe,
miejsce Indii w systemie Oceanu Indyjskiego.
- Szlak Jedwabny, jego znaczenie
kulturowe dla Azji Środkowej.
4. Rola wielkich religii (hinduizmu,
chrześcijaństwa, buddyzmu i islamu) jako czynników
ujednolicających.
- Rola religii jako czynnika państwotwórczego.
- Wprowadzenie buddyzmu w Japonii
(V-VII w.); buddyzm jako czynnik zbliżający Japonię do Chin
i shinto jako odpychający.
- Rozkwit buddyzmu w Korei, Zjednoczone
Shilla i Palhae.
- Sinizacja buddyzmu.
- Stopniowy zanik buddyzmu w Indiach
a jego penetracja na zewnątrz (Cejlon, Kaszmir, Tybet, Azja
Środkowa).
- Hinduim jako dominująca formacja
religijna w Indiach. Religia, filozofia i system prawny.
- Bliski Wschód: religie i systemy
wartości w określaniu miejsca i roli jednostki i regulujących
funkcjonowanie państwa.
- Rola islamu w kształtowaniu feudalizmu
muzułmańskiego, zakat i dżizja, nowy system podatkowy.
- Rola islamu w spajaniu społeczności
plemiennych, zdolności asymilacyjne i unifikacyjne, kalifat.
- Prawo muzułmańskie (szari'a) jako
czynnik regulujący funkcjonowanie państwa i społeczeństwa.
- Hinduizacja Azji Pd-Wsch w I-XII
stuleciu.
- Zderzenia i przenikania religii
na obszarze stepowym (nestorianizm, zoroastryzm, buddyzm, islam).
5. Powstaje azjatycki system gospodarki
światowej.
- Sieć powiązań handlowych, przepływ
pieniądza i technologii.
- Próba charakterystyki azjocentrycznej
wizji "gospodarki światowej", dyskusja z modelem Abu-
Lughod.
- Dyskusja z koncepcjami hydraulicznymi
i teorią orientalnego despotyzmu.
- Próba określenia ekonomicznych
podstaw społeczeństw i państw: azjatycki sposób produkcji i
azjatycki feudalizm.
6. Właściwości wielkich cywilizacji
w okresie "poklasycznym", nowe ośrodki cywilizacyjne "na
peryferiach".
- Prymat rodu cesarskiego, pierwsza
stała stolica Nara, prywatyzacja posiadłości ziemskich cesarza
(początek gospodarki shoen) - osłabianie
władzy centralnej (710-794).
- Upadek autorytetu władzy cesarskiej
w Japonii - supremacja arystokracji dworskiej (Fujiwara, VIII-
X w.) i arystokracji prowincjonalnej
- wykształcenie się warstwy wojskowej i systemu wasalnego (X-
XII w.); zerwanie kontaktów z Chinami
(koniec IX w.), rozwój kultury japońskiej pozbawionej
wpływów chińskich.
- Chiny dynastii Tang i Sung, rozkwit
techniki i kultury (druk, proch, koło napędowe w statkach, koło
wodne w wytwórczości tekstylnej).
System organizacji, budowa wielkich kanałów. Dlaczego rozkwit
rolnictwa i wynalzaczości nie prowadzi
do rozwoju mechanizacji?
- Różnicowanie kulturowe Indii w
okresie klasycznym i później.
- Świat Turków między Morzem Żółtym
a Morzem Czarnym. Kaganat.
- Khmerowie: instytucja dewaradżatu,
rozkwit i upadek systemu.
- Strefy intensywnych relacji między
kulturami w zachodniej i wschodniej części kontynentu.
- Synkretyzm cywilizacji "arabsko-muzułmańskiej",
pośrednictwo w relacjach z Europą, rola łącznika
między starożytnościa grecką a "średniowieczem"
i "odrodzeniem".
Część III: Próba stworzenia potęgi
hegemonicznej XIII-XV w.
1. Cywilizacja i hegemonia, drogi
poszerzania zasięgu. Imperia kontynentalne a cywilizacje Stepu i
Oceanu.
- Podstawy cywilizacji a geneza
wielkich państw. Model Chin a doświadczenie Indii.
- Czy istniał Świat Oceanu Indyjskiego
jako rzeczywistość społeczeństw wybrzeży w zestawieniu z
wizją kładącą nacisk na "wielką"
żeglugę?
- Czy istniał Świat Stepu jako rzeczywistość
społeczeństw pasterskich?
- Euroazja do XIII wieku.
2. Tradycja podbojów muzułmańskich,
kalifaty i sułtanaty.
- Podsumowanie dziedzictwa "wielkich
władań" opartych o islam, na ile należy do tradycji imperiów?,
rozpad kalifatu arabsko-muzułmańskiego;
dynastie na wschodzie dawnego imperium.
- Sułtanat Delhijski wobec tradycji
indyjskiej , specyfika przyjmowania islamu.
3. Imperium Mongołów.
- Charakterystyka przejścia od Ordy
do imperium, konsekwencje podbojów Czyngis-chana.
- Chiny w imperium Mongołów - sinizacja
a barbaryzacja.
- Wpływ ekspansji ludów mongolskich
i tureckich na cywilizację Bliskiego Wschodu.
- Najazdy mongolskie na Koreę, wymuszona
współpraca w próbach podboju Japonii.
- Zasięg ekspansji mongolskiej w
Euroazji i Azji Południowo-wschodniej.
- Konsekwencje podbojów i proces
rozpadu imperium. Podboje Timura.
4. Ekspansja chińska i jej wycofanie
się.
- Mingowie - absolutyzm, terror,
barok w kulturze, załamanie się systemu finasowego.
- Żegluga chińska i eksploracja
Zachodu do wieku XV.
5. To co istniało poza imperiami:
przykłady Angkoru, Kamakury, Koryo, Widżajanagaru.
- Japonia XII-XVI w.: rządy
wojskowe, wojny domowe, próby restauracji władzy cesarskiej, droga
do zjednoczenia kraju, shogun Tokugawa
Ieyasu; najazdy mongolskie, wyprawy na Koreę (1192-
1603).
- Koryo - narodziny narodu koreańskiego;
buddyzm religią państwową; rządy wojskowe i osłabienie
dynastii; Koryo wasalem dynastii
Yuan - wpływy kulturowe.
- Angkor IX-XIII w. podstawy
demograficzne.
- Pagan, Birma, geneza Syjamu i
Madżapahitu, powstanie Sułtanatów (Malakka, Achin/Aceh).
- "Imperium" Widżajanagaru: dziedzictwo
hinduskie i wyzwanie muzułmańskie. Nowy system
eksploatacji i administracji (XIV-XVII
w.).
- Cejlon.
- Państwo Seldżuków i zaplecze przyszłej
ekspansji tureckiej.
Część IV: Faza dojrzałości potęg
azjatyckich (od XV do XVIII wieku).
1. System wielkich potęg: Imperia
Osmanów, Mogołów, Mingów, Safawidów.
- Mingowie po wycofaniu się z ekspansji.
- Powstanie imperium Mandżurskiego,
relacja Mandżurowie-Chińczycy, ekspansja w Azji, próba
integracji ustroju politycznego
i kultury (XVII-XVIII w.).
- System panowania mogolskiego w
Indiach w zestawieniu z doświadczeniem sułtanatów oraz królestw
hinduskich.
- Rozwój imperium Safawidów - szyizm
jako religia państwowa - renesans safawidzki - konflikt
safawidzko-osmański o hegemonię
na Bliskim Wschodzie.
- Kraje arabskiego Wschodu w systemie
imperium Osmanów - dekadencja polityczna i kulturowa
Arabów, potem pierwsze próby unieazależnienia
się - dobry przykład "trwania" zamiast rozwoju.
2. Małe, średnie i duże państwa na
peryferiach.
- Zjednoczona, odizolowana od reszty
świata Japonia pod rządami shogunów z rodu Tokugawa;
rozwój kultury mieszczańskiej.
- Upadek Koryo i powstanie państwa
Choson pod rządami dynastii Yi - dominacja neokonfucjanizmu
jako ideologii państwowej, spadek
prestiżu buddyzmu.
- Skutki najazdów japońskich i mandżurskich
- źródło dobrowolnej izolacji Korei.
- Dai Wiet, Kambodża, Syjam w XIV-XVII
w..
- Sułtanaty na Archipelagu wobec
ekspansji europejskiej. Filipiny pomiędzy Azją a Ameryką.
- Chanaty wobec ekspansji perskiej,
rosyjskiej i chińskiej do wieku XVIII.
- Kaukaz wobec ekspansji perskiej,
tureckiej i rosyjskiej.
3. Systemy władzy, koncepcje społeczeństwa.
- Dominacja warstwy wojskowych w
Japonii: shogunat i księstwa feudalne; rygorystyczny podział na
cztery warstwy społeczne (samuraje,
chłopi, rzemieślnicy i artyści, kupcy).
- Społeczeństwa indyjskie: rodziny
i klany, wiosk i miasta, obszary "zewnętrzne" wobec cywilizacji,
ewolucja systemu kastowego, wzajemne
oddziaływanie hinduizmu i islamu.
- Organizacja administracji mogolskiej.
- Organizacja administracji osmańskiej,
system społeczny państwa osmańskiego.
4. Funkcjonowanie gospodarek, wielki
system wymiany i współpracy.
- Azjatycki system światowy czy
Świat gospodarczy w Azji? Strefy gospodarcze i więzi kooperacyjne.
Rola obiegu kruszców.
- Przegląd stref upraw wyżywieniowych
i "handlowych".
- Czy i gdzie występuje wzrost demograficzny,
poziom urbanizacji (co to znaczy?) a zdolność
wyżywienia ludności "pozarolniczej".
- Pieniądz, zasięg gospodarki rynkowej.
- Poziom techniczny w rolnictwie
i rzemiośle, współdziałanie na rynkach lokalnych i kooperacja ponad
regionalna.
5. Europejczycy jako przeciwnicy
i partnerzy, amerykańskie srebro jako czynnik napędowy
gospodarek w Azji.
- Portugalczycy, Holendrzy, Anglicy,
Francuzi - wspólne i odrębne sposoby działania.
- Oddziaływanie penetracji europejskiej
na lokalne systemy polityczne. Rosja.
- Jezuici w Chinach, Japonii i Indochinach,
zagadnienie asymilacji i akulturacji widziane od "wewnątrz".
- Japonia w izolacji - ograniczony
rozwój rolnictwa; rola portu Dejima jako okna na świat, rola handlu
z Holendrami.
6. Koncepcja świata, rekapitulacja
aspektów duchowych cywilizacji od czasów klasycznych.
Dojrzałość: gotowość do konfrontacji
czy gotowość do kapitulacji?
- Japonia: prądy umysłowe okresu
izolacji: nauka narodowa - nasilone studia nad historią kraju i
literaturą klasyczną; neokonfucjanizm
jako podstawa oficjalnej teorii władzy i zależności wasalnych.
- Europejczycy w Korei i wprowadzenie
katolicyzmu; początki ruchu Shilhak.
- Świat wedle pojęć chińskich.
- Indie. Tradycja i nurty synkretyczne.
- Islam w roli czynnika cywilizacyjnego.
- Chrześcijaństwo misyjne przed
kolonializmem.
- Obecność europejska, zakres wzajemnych
oddziaływań.
Część V: Epoka kolonialna (XVIII-XIX
wiek).
1. Azja w systemie światowym wieku
XVIII a kwestia podbojów kolonialnych.
- W jakiej mierze jest to nadal
system przewidywany dla wieku XII? dyskusja z tezami Franka.
- Czy obieg kruszców i bilans wymiany
uzasadniają tezę o europocentryczności modelu światowego
w ujęciu Braudela i Wallersteina?
- Słabość władzy centralnej w Chinach,
europejskie kompanie handlowe (Kanton, relacje z Filipinami).
- Podbój Indii jako proces restauracji
państwa zwierzchniego po załamaniu imperium mogołów,
Anglicy czy Marathowie?
- Źródła przewagi europejskiej a
"wewnętrzne" siły sprzyjające podporządkowaniu, modele procesu,
specyfika czy ogólność przykładu
indyjskiego.
2. Rywalizacje europejskie w Azji
w wieku XIX.
- Imperium Osmanów a Europa.
- Wielka Brytania, Rosja i Chiny
w Azji Środkowej.
- Stany Zjednoczone, Rosja, Anglia,
Holandia i inne wobec Japonii.
3. Państwa i społeczeństwa wobec
dominacji europejskiej/zachodniej.
- Otwarcie Korei i osłabienie jej
pozycji; rywalizacja chińsko-japońska i japońsko-rosyjska o Koreę;
powstanie Tonghak.
- Chiny: wojny opiumowe i wewnętrzne
(taipingowie - nieudana próba przyswojenia chrześcijaństwa);
traktaty i terytoria kontrolowane,
próby reform; ostateczne załamanie się cesarstwa.
- Powstanie w Indiach 1857.
- Wietnam, Kambodża, Birma i Syjam
we wzajemnej rywalizacji, penetracja francuska i brytyjska.
- Specyfika form państwowych w krajach
"pomiędzy" sferami wpływów : Chanaty Azji Środkowej,
Tybet, Afganistan.
- Proces "otwierania" Japonii po
okresie izolacji; traktaty nierównoprawne i problem ich
rewizji.
4. Zjawisko modernizacji i proces
zacofania.
- Europejski orientalizm i jego
adaptacja w Azji.
- Warianty modernizacji, od czego
zależały?
- Próby modernizacji w Korei.
- Nahda - "odrodzenie arabskie",
reformizm muzułmański (wahhabizm i próby odnowienia islamu -
fundamentalizm; "modernizm").
- Tworzenie się systemów ideologicznych:
powstawanie świadomości panarabskiej i panislamskiej.
- Sytuacja pogranicza między ekspansją
(brytyjską, rosyjską etc) a cywilizacją: Afganistan, Persja,
Kaukaz.
- Próby dokonania modernizacji hinduizmu.
- Odrodzenie świadomości islamskiej
w Indiach.
- Chiny wobec cywilizacji europejskiej.
- Gwałtowna, wszechstronna modernizacja
Japonii a nasilony powrót do wartości rodzimych.
5. Kolonializm jako zjawisko azjatyckie.
- Charakterystyka kolonializmu jako
zjawiska dominacji europejskiej i podporządkowania się
społeczeństw zdominowanych. Cywilizacja
"europejska" w konfrontacji z miejscowymi, specyfiki
narodowe panowania kolonialnego.
- "Wewnętrzne" źródła kolonializmu:
rola cywilizacji azjatyckich w kształtowaniu form specyficznych
kolonializmu. Próba klasyfikacji
przypadków i charakterystyka konsekwencji.
- Imperializm japoński: w jakiej
mierze ekspansja japońska w Korei, Mandżurii i Chinach może być
ujmowana w kategoriach kolonializmu.
6. Mapa Azji w 1914 i pytania o przyszłość.
- System rządów brytyjskich w Indiach.
- Nepal, jedyne suwerenne państwo
subkontynentu.
- Tybet między Chinami, Rosją i
Anglią.
- Syjam.
- Panowanie holenderskie jako wstęp
do przyszłości Indonezji.
- Panowanie francuskie i perspektywa
rozpadu jedności Indochin.
- Afganistan.
- Rozpad imperium osmańskiego, następstwa
dla świata arabskiego.
- Japonia mocarstwem na Dalekim
Wschodzie.
7. Próba bilansu wzajemnych relacji,
doświadczeń i wpływów. Kwestia przetrwania systemów
wartości.
- Cywilizacje Wschodu wobec siebie
a ingerencja europejska.
- Struktura społeczeństw azjatyckich
na początku XX w.
Część VI: Odrodzenie czy narodziny
Azji?
0. W jakim sensie można używać pojęcia
"odrodzenie" do Azji, czyli niezbyt oczywistej całości?
System światowy istniejący między
XIII a XVIII w. przestał istnieć, czy w konfrontacji z Europą
powstaje jakaś inna, nowa całość,
którą się będzie nazywać Azją? Sens przemian między I a II wojną
światową, znaczenie cezury, jaką
stała się dekolonizacja.
1. Stare i nowe państwa w wieku XX,
stare i nowe problemy.
- Ewolucja systemu panowania brytyjskiego
w Indiach, drogi do niepodległości, podział Indii,
fundamenty wrogości między Indiami
a Pakistanem.
- Japonia mocarstwem światowym -
polityka współpracy międzynarodowej i polityka agresji, okupacja
amerykańska, powojenna demokratyzacja.
- Korea pod okupacją japońską -
przyśpieszona modernizacja i industrializacja - zmiany społeczne i
demograficzne.
- System mandatowy w świecie arabskim
i jego następstwa w polityce i świadomości społeczeństw
Bliskiego Wschodu, uniezależnienie
się i powstawanie "państw arabskich".
- Iran.
- Nowe państwa, próba klasyfikacji
genezy formacji państwowych po 1945 r.
- Nowe strategie geopolityczne w
XX w.: ZSRR, Japonia, USA.
- Nowe problemy: ropa naftowa.
2. Przenikanie i adaptacja ideologii
europejskich. Historyczne cezury.
- Socjalizm i komunizm.
- Myśl liberalna na sposób azjatycki.
- Wpływ chrześcijaństwa.
- Misje katolickie a protestanckie,
różne doświadczenia.
- Wpływ europejski na procesy narodowe,
Kongres Indyjski i Liga Muzułmańska. Inne formacje
polityczne powstające poza wpływem
brytyjskim.
- Gandhi i inni przywódcy.
- Nacjonalizmy w świecie arabskim,
konflikt arabsko-izraelski.
- Westernizacja elit i europejskie
systemy sprawowania władzy (demokracja), Indie i Pakistan.
- Ruch na rzecz niepodległości w
Korei, narodziny koreańskiego nacjonalizmu i komunizmu, wzrost
poczucia tożsamości narodowej.
- Myśl liberalna a okres rządów
partyjnych w Japonii (lata 20-30), ruch na rzecz wyborów
powszechnych, narzucona demokratyzacja
na wzór amerykański.
- Doświadczenie rewolucji: Mongolia,
Azja Środkowa.
3. Trwałe następstwa uzależnienia
gospodarek. Zagadnienie zacofania i rozwoju. Efekty demograficzne,
kwestia głodu.
- Charakterystyka Indii i Pakistanu
jako dwu rozwiązań gospodarczych.
- Indyjska socjalistyczno-biurokratyczna
droga rozwoju gospodarczego.
- Zagadnienie głodu a niedożywienie,
Indie.
- Problem "gospodarki zależnej".
- Brak surowców przyczyną japońskiego
"marszu na południe" i rozpoczęcia wojny na Pacyfiku.
- Demograficzne i psychologiczne
okoliczności zacofania gospodarczego a problem eksploatacji.
4. Dekolonizacja i trwanie kolonializmu.
"Neokolonializm" czy "wtórny kolonializm"?
- Demokracja indyjska jako częściowa
kontynuacja systemu kolonialnego, konflikt wartości
tradycyjnych i zachodnich. Powstanie
miękiego państwa.
- Pierwsze modele "trzecioświatowe"
- Wietnam, Kambodża, Indonezja.
- Dekolonizacja i strefy wpływów,
podziały w Azji zachodniej.
5. Model "Trzecioświatowy" rozwoju
a modernizacja. Globalizacja w realiach azjatyckich po II wojnie
światowej.
- Procesy uprzemysłowienia a rozwój.
Warianty wybierane i narzucane.
- Praca i kapitał wobec tradycji
różnych cywilizacji.
- Nowe czynniki i sytuacje: wydobycie
ropy jako źródło dochodów finansujących konsumpcję.
- Utrwalanie się zacofania w stosunkach
agrarnych.
6. Trwanie elementów cywilizacji
azjatyckich, obecność systemu wartości a problem zmiany
społecznej.
- Sinocentryzm a sinizacja komunizmu.
- Wpływ tradycyjnego indyjskiego
systemu organizacji społeczeństwa na politykę, zagadnienie
nierówności i hierarchii, wspólnotowość,
charyzmatyczni przywódcy.
- Powrót do tradycyjnych wartości
japońskich jako reakcja na wpływy Zachodu; problem hierarchii,
paternalizmu; tradycyjny model rodziny
japońskiej.
- Warianty życia w mieście i na
wsi, społeczności marginesu.
- Drogi odbudowywania tradycji społecznej,
wokół czego czy przeciwko czemu?
- W jakiej mierze odradzają się
zasięgi i charakterystyki cywilizacji azjatyckich.
7. Konfrontacje ideologiczne. Azja
jako odpowiedź na wizję europejską, antykolonializm i
postkolonializm, powrót do korzeni
czy pogoń za zachodnim standardem? Azja wobec komunizmu.
- Wpływ światowych konfrontacji:
wojna koreańska jako wojna domowa.
- Wojny wietnamskie: ideologia i
geopolityka.
- Problem fundamentalizmu jako odpowiedzi
na wyzwanie ideologii europejskich.
- Odrodzenie fundamentalizmu muzułmańskiego
(sunnickiego i szyickiego: Iran), próba kontynuacji
cywilizacji opartej na islamie jako
czynniku religijnym, społecznym i politycznym.
- Państwa arabskie wobec Izraela.
- Tradycyjne struktury społeczne
jako tama dla rozwoju komunizmu w Indiach.
- Systemy autorytarne, dyktatury.
- Japoński nacjonalizm, obrona charakteru
narodowego.
- Nacjonalizm, komunalizm, postkolonializm
w Indiach, nowa wersja dziejów Indii.
8. Rozwój gospodarczy i jego warianty.
- Ropa naftowa jako czynnik kształtujący
politykę krajów arabskich w regionie i poza nim, powiązania
fundamentalizmu z ropą, islam a
globalizacja.
- "Zielona rewolucja" i jej konsekwencje.
- Rola islamu w regionie indyjskim,
zwłaszcza po agresji sowieckiej w Afganistanie.
- Małe "tygrysy" a warianty rozwoju
gospodarki rynkowej (Korea Pd., Taiwan, Singapur, Malezja).
- Przezwyciężenie "Dramatu Azji"?
Bilans demograficzny i wyżywieniowy.
9. Azja w perspektywie końca XX wieku.
- Japonia w świecie strategii globalnej:
polityka wobec Chin i Korei; związki gospodarcze i wojskowe
- Chiny jako mocarstwo regionalne
i światowe.
- Dwa systemy w Korei i ich następstwa.
- Indie i Pakistan wobec świata
dwubiegunowego a konfrontacja z Chinami. Indie jako mocarstwo
regionalne, próba przekształcenia
w mocarstwo światowe.
- Ocean Indyjski jako nowy układ
odniesienia.
- Indonezja: próba utrzymania jedności
czy hegemonii?
- Talibowie: próba rozwiązania problemu
państwa plemiennego.
- Rewolucja zinstytucjonalizowana:
Syria, Irak, Iran.
- Bliski Wschód: powrót do świata
śródziemnomorskiego.
- Region Zatoki Perskiej jako nowy
czynnik w Azji.
- Po rozpadzie ZSRR: państwa Azji
Środkowej wobec dziedzictwa komunizmu i kolonializmu.
Zakończenie
"Fotografia
Azji" zawarta w ostatniej części obejmuje okres po II wojnie światowej
a przed
symbolicznym rozpadem komunizmu
- tu raczej rolę odgrywa załamanie Związku Sowieckiego jako
układu odniesienia. Azja zniewolona
i wyzwalająca się staje się porzuconą. Nadal mowa jest o
potencjale kontynentu wyrażonym
jednak przede wszystkim demografią. Zróżnicowanie cywilizacyjne
wydaje się większe przy jednoczesnej
wyraźnej modernizacji. A więc czy w XXI wiek Azja wchodzi
jako kontynent o jakiejś wspólnej
perspektywie? Czy też cywilizacje nadal trwają we własnej
chronologii i nie tworzą ze sobą
związku poza sferą ekonomii i polityki? Czy może Azja jest zbiorem
państw o nieco zróżnicowanych ustrojach
ale w istocie dość podobnych (z wyjątkami!)?
Zostanie
podjęta próba odpowiedzi na pytanie o los historycznych cywilizacji po
fazie
konfrontacji i podporządkowania.
Czy można myśleć o powrocie do stanu sprzed kryzysu wieku
XVIII? Czy raczej dwieście lat uzależnień
i modernizacji przekreśliło szanse kontynuacji? W jakim więc
stopniu cywilizacje w ich obecnej
formie są ważne dla ludzi, o ile stanowią ramy ich życia?
Pytanie
o dziedzictwo Azji. Na ile przetrwanie różnych cywilizacji pozwala myśleć
o
przezwyciężeniu odziedziczonych
problemów? W jakiej mierze doświadczenie uzależnienia stwarza
perspektywę sui generis konwergencji
cywilizacyjnej? Na ile renesans azjatycki jest możliwy i jak ma
się do wizji globalnych?
Dodatki
Tablice synchroniczne
Mapy
Spis ilustracji
Bibliografie
Indeksy
ZESPÓŁ AUTORSKI
Maria Krzysztof Byrski
Indie; koordynacja problematyki
religijnej i międzykulturowej
Krzysztof Dębnicki
Indie, Środkowy Wschód
Marek Dziekan
Sprawy arabskie i islamskie, Bliski
Wschód
Stanisław Godziński
Tybet
Marcin Kanert
Japonia najstarsza, tablice synchroniczne
Artur Karp
Indie, stosunki plemienne i pogranicza
kultur, nauka i technika, mapy
Jan Kieniewicz - Redaktor
Indie, ekspansja europejska, problematyka
gospodarcza i cywilizacyjna
Ewa Pałasz-Rutkowska
Japonia nowsza i najnowsza
Małgorzata Religa
Chiny
Joanna Rurarz
Korea
Marek Śliwiński
Indochiny i Insulindia, ideologie
i geopolityka, stosunki demograficzne
Jerzy Tulisow
Azja Środkowa, Syberia i Step
Stanisław Zapaśnik
Azja Środkowa, styki kultur, perspektywa
antropologiczna
Warszawa, 25 lipca 2000 roku
|